tirsdag 22. april 2008

Okinawa

Okinawa er en av de sørligste øyene i Japan og ligger bare en time med fly fra Taiwan. Når eg først hørte om Okinawa så tenkte eg tropene. E jo så lett å stereotype steder man ikke har vært. Og i tillegg fikk eg vite at det var msse amerikanske militærbaser der, fra etter krigen. (Så ene basen når eg var der. Vi kjørte langs den i ett kvarter og endå så det ikke ut til at den ville ta slutt. Når eg dro til USA i november, kom eg i snakk med en som bodde på en sånn base. Hun hadde bodd der i 2 år med mannan sin. Eg spurte om hun då kunne japansk, og hun svarte at nei det trengte hun ikke lære. For man trenger liksom ikke forlate basen bortsett fra når mam skal leke turist. De har alt der inne butikke, frisør, skole, kino... E som en liten by i segselv hver enkelt base). Fant og ut at sånn eg har tenkt meg at Hawaii så ut, sånn følte at at Okinawa så ut. Vanlige Japanere er litt avlang i ansiktet, mens her var de rundere, det var blomster overalt, varmen var der (manglet bare solen, men regntiden hadde visst begynnt tidlig i år :( )I tillegg var vannet klokkeklart. For det var derfor eg dro ned der. For å dykke med Naoko-san. En venninne fra Takarazuka. Hun og vennene drar ned nesten en gang i mnd for å dykke og noen venner av de driver et dykkesenter der ("Slow Life"). Vi dro med båt en time sør-vest, og var 12 stykker på båten utenom de 3 guidene.

Første dukke var med korallrevene. Før vi gikk uti, fikk vi streng beskjed på å være forsiktig og ikke ta eller ødelegge noe. Var masse eksotiske fisker der i alle forskjellige fasonger og farger. sånne fisker man eller bare ser i akvariet, og no var de der rett foran meg. Virket neste tamme, eller trodde eg var en fisk, for de svømte rett forans meg, så nærme at vissst eg ikke hadde visst bedre, så hadde eg prøvd å tatt på de. Det var en korall "hage" like ved og å svømme over den var helt fantastisk!! . Det var en verden man ikke kunne forestille seg!

Det andre dykket var litt kjedelig. Minnet egentlig mye om Norge. Ikke mye liv på bunnenog litt sånn mørkt og trist. Fikk lov til å plukke med meg noen sjell, så det e jo litt kjekt å ha som minnet.

Det var det tredje dykket som varmest interesant. Det var et strømdykk og vi fikk vite at det var muligheter for å se skilpadder og garantert haier. Jepp.. det e helt sant. eg sa HAI. Men ikke sånn slem hai, det var sånn snill hai. Fikk desverre ikke sett skilpadden, men haien fikk eg se bare en meter fra meg. I mine briller så den ut som over 1 meter, men fikk vite etterpå at den hadde vært ca 50 cm. Grunnen til at vi bare så så få haier der no, var at det ikke var sesong for de endå, så neste gang når eg skal dykke der, lovet de masse flere :D Gleder meg allerede!
Etter at vi hadde ferdig gjort alle dykkene dro vi alle sammen ut for å spise. Ble utfordet til å smake på alt som ble bestillt, så de bestilte selvfølgelig de mest spesielle rettene. De var vant til det, men for en utlending smakte mye av det ganske spesielt og interesant for å si det på en fin måte. :p Squid, deep fried octopus, fiske egg blandet i saus, og disse rå fiskene på bilde under, var bare noe av det eg smakte på. Fiskene på bilde, lå i et akvarium når vi kom, så de var ganske ferske når de ble servert. Det sies visst at hvis de spreller litt (etter at de e død) så e det viss ekstra god fisk eller noe sånt. :p

Denne sirkelen av luftblåste guiden vår. Bruker samme metode som røykere bruker når de blåser ringer.

Ps: Ettersom eg ikke hadde kamera under vann, fikk eg ikke tatt bilder. Men venter på mail, med bilder fra Minmin-san, så de e på vei.

Ingen kommentarer: