lørdag 29. mars 2008

Gass trøbbel

Her i Japan går det meste på gass, selvom elektrisiteten begynner å finne veien inn i de japanske hjem. For eksempel her i leiligheten min blir varmtvannet mitt varmet opp av gass. Eg har ikke varmtvannstank, men før eg skal bruke varmt vannet må eg skru på gassen og få flamme sånn at eg kan få varmt vann. Egentlig ganske greit, for går aldri tom då. Og no om vinteren etter at eg fikk ordnet dysjen (no e det nok trykk til at den kan henge på veggen til og med :D), e det ganske deilig å kunne stå en halvtime uten å tenke på at no blir vannet snart kaldt. Komfyren min går også på gass. Og kan ærlig si at eg foretrekker den fremfor de trege greiene vi bruker i Norge. Eneste som e litt skummelt e når det skjer lekasje. Og selvfølgelig skal slik skje når man har besøk hjemmefra. Bare for å gjøre tilværelsen litt mer spennende. Så for meg at no blir det full utrykkning med sirene og lys (for sånn har eg sett kjøre rundt her :p )bare for å sette prikken over i'en og gjøre dagen edå mer spennende og dramatisk. Men var nok ikke så uheldig denne gangen :p

Mamma skulle dysje en morgen og pappa skulle skru den på. (Dysjen min e litt komplisert skjønner du. Først må du skru på gassen. Deretter må du vri på en annen knapp, holde den nede mens du sveier på en sånn stang (ligner på sånn bilene hadde foran før) for å tenne gassen. så når du har fått flamme må du vri knappen endå et hakk for at vannet skal kunne bli varmet opp av denne flammen og man kan få varmtvann. Når dette er gjort må man vri på en knapp nr.2 knapp for at dysjen skal starte. Den tredje knappen konrtollerer hvor varmt og kaldt man ønsker det). Kompliserte greier dette her :p Anyway... Pappa skrudde på gassen og fikk alt til, men så begynte det plutselig å lukte veldig brent. Så brent at vi måtte lufte. Mamma ble "hysterisk" slik som mødre har en tendens å bli, og vi måtte stenge av alt som het gass og lignende på bade. Så etter noen telefonsamtaler fikk vi avtalt at en gassmann skulle komme og se på det.
Han kunne bekrefte, etter mye om og men, at det var sansyligvis snakk om en liten gasslekasje, men ettersom den kun gjaldt badet, var det ikke så hastverk. Osaka gass kunne komme neste dag og fikse. Enden på hele historien (med Orlaug som tolk på tlf) var at gassen var helt ok, men at noe i dysjen hadde blitt ødelagt og derfor gasslukt og den svidde lukten. Han fikk fikset dysjen midlertidig, til de kommer å skifter den ut.
Eg kan dusje igjen!! :D

Ingen kommentarer: