onsdag 31. oktober 2007

En dag med masse rart.

I helgen var eg med Mami-chan og familien hennes på sportsdag som nabolaget dies hadde arrangert. (Et nabolag består av 3-4 gater som har gått sammen. De har og en sjef for nabolaget). Jeg møtte opp heme hos Mami-chan og så syklet vi til en skole i nærheten hvor det hele skulle være. Det var et kjempe opplegg. Vi var rundt 100-150 mennesker og alle var like engasjerte. (Foresten... Mami-chan og søsteren e 2 av barna i engelsk klassen min).
Det ble holdt ulike konkuranser som tautrekking, et japansk ballspill (2 lag, hver sin kurv, og det laget som fikk flest baller opp i sin kurv vant), stafett og en slags løpekonkuranse hvor du løp først over halve banen, skulle fange en snopepose med munnen og så løpe resten av banen og inn i mål. En annen arti konkuranse var sko-sparke konkuransen. Kem greide å spenne av seg skoen lengst mulig vekk?! I hver konkuranse var det først de minste som skulle prøve og så de eldre (foreldre og sånt). Yngste som deltok var bare 3-4 år gammel og eldste sikkert rundt 50. Vi var 4 lag tilsammen: Grønn, rød, gul og blått. Eg var på rødt lag. Ofte måtte to og to lag gå sammen.


Med min konkuranselysst tenkte eg at dette kom til å bli peace of cake, men den gang ei! Mitt lag lå som regel på tredjeplass. Noe som vil si nest sisteplass. Kjente eg var ikke helt fornøyd, men hadde det altfor gøyt med alt som skjedde rundt oss i tillegg at sånnt ble fort glemt. Var jo tross alt for barna at dette var arrangert. Bar en superduper bonus for oss voksne at vi og fikk være med. (Familiedag... så skulle jo egentli bare mangle at vi og deltok). Eg fikk være med, tiltross for at eg ikke tilhørte det nabolaget, fordi sjefen for nabolaget har utnevnt meg til "spiecial member of naborhood". Mami-chan's mor ville at eg skulle få oppleve Japan sånn som Japan virkeli e og ikke bare turist attraksjonene. Også på grunn av dette er eg innvitert til å være med når nabolaget arrangerer "riskake" festival eller noe sånt. Husker ikke helt ka det het og sånt. Og takket være denne familien har eg blitt innvitert med på å spise lunsj på skolen til barna neste uke, sånn for å oppleve skolen i Japan og. Det skal være sånn foreldre dag då, og faren kunne ikke komme, så de spurte meg.

Men tilbake til denne sportsdagen... Til lunsj fikk vi yaki-soba og grillet biffstykker. Var den beste lunsjen eg har smakt på lenge. Absolutt å annbefale! Etter lunsj var det selvfølgeli premie utdeling, og fikk en svær pakke med japansk te. (Den kommer hem i posten til deg mamma).

Sportsdagen fortsatte utover med kanon-ball etter lunsjen, men familien eg var med skulle videre for å få med seg en festival som ble hodt borte på sumiyoshi shrine, så vi syklet likegodt bort der. Det var sikkert 500 folk der om ikke endå mer og aktivitetene (boder) var mange. Minnet på en måte om 17.mai i Bergen. Når hver enkelt skole holder sin lille ekstra feiring med aktiviteter og premier for barna. Uheldigvis når vi kom holdt det meste på å stenge, så vi fikk ikke med oss så mye. Vi kjøpte bingo-brett som vi skulle delta med helt på slutten (bingo her kan assosieres med loddtrekningsbøker som vi bruker i Norge). Eg deltok også på fiskefanging. Man får utdelt et slags forstørrelsesglass, men istedet for å ha glass i det, er glasset byttet ut med et stykke papir. Med dette papir-greiene skal du prøve å fange fisken opp i din egen balje. Så mange fisker du får tak i før papiret går i stykker, så mange fisker får du. Eg fikk tak i 1, men de synes så synd på meg at de fanget 6 stykker til for meg med håv. Litt fjusk kanksje, men eg fanget ihvertfall den ene selv. hehe... Når det gjaldt bingoen ble den spilt på vanlig vis. Til alle premiene e vekke. Det vil si at alle har sjangs til å få bingo en eller annen gang. Eg vant en pakke med kaffe. (Den kommer til deg mormor i posten). Av en eller annen grunn så vinner eg bare drikkelige premier. Nao-chan (Mami-chans søster) Vant en hel eske full av dessert kjekser og det var masse annet og ville og. e sikker på at ihvertfall 200 stykker vant noe. Den aller først som vant, fikk en sykkel. På festival hadde de selvfølgelig en ballong mann. Han lagde de rareste og kuleste figurer og hatter. Snoopy, høye blomster hatter, sverd og diverse mer. bare fantasien som satte grenser.

Vi besøkte også andre deler av tempelet (Shrine) og var så heldi å få med oss et shintoistisk bryllup. Bruden var kjempe fin, men så utroli gammel ut. Dette pga måten hun var sminket på. Var veldi spesielt og se kordan de utførte sermonien og alt som tilhørte. Bruden var kledd i hvit med en høy hatt. Vanligvis rett etter sermonien skifter bruden inn i noe mer fargerikt, som visstnok viser at no er hun gift. Hun blir liksom enda penere med alle fargene. Mens eg sto å så på at alle tok bilder av paret, kom noen av de eldre i følge bort til meg. De begynte å dra meg i armen og signalisere at eg måtte komme med de. Ble veldi forvirret, så var greit når Mami-chan sin mor kom bort og oversatte til engelsk. Det viste seg at de svært gjerne ønsket at eg skulle ta bilde med paret. Synes dette var veldi rart!! men de ville liksom ikke ta et nei for et nei heller. Selvom de ble fortalt at eg var kristen og ikke shintoistisk. Det endte med at eg tok bilde med de. De stilte i kjempe fine kler, ganske like i fargene, mens eg sto der i svart bokse, knall rosa topp og lyse blå sko. Må ha sett ut som en levende diskokule der eg sto.

Som en perfekt avsluttning på dagen, besøkte vi bestemoren til Mami-chan også. Hun bor et gammelt japansk hus. Sånn tradisjonelt. var utrolig stilig. Husene ser veldi primitive ut, men når du kommer inn finner man fort ut at det finnes både tv, faksmaskin og luksus toalett. Har funnet ut foresten at det hadde ikke gjort meg noe å ha sånn stil på huset mitt engang. Det var ganske sjarmerenes egentli. Huset var formet som en L og hadde en liten hage meg fisker oppi. eg slapp mine uti der og. Ene delen av huset, den som ledet til badet og toalettet, var utenfor huset, så selvom huset var sammenhengende måtte man ut av døren i huset og på terrassen (ene siden av L'en) for å komme til doen og det.

Huset var beskyttet av Buddha, så det var et slags buddistisk alter inne i huset som bestemoren brukte. De fleste gamle hus er oftet buddistisk eller shintoistiske.

1 kommentar:

Unknown sa...

Du er utrolig flink til å skrive, Mie