mandag 19. november 2007

Lokal skole-kjendis på lunsj

Har vært så heldi å blitt invitert med på endel arrangementer på Sumiyoshi elementary school, som ligger ikke så langt fra her eg bor. Og som vanlig var eg med noen av barna fra genki engelsk. Då eg møtte moren til Mami-chan utenfor huset dies i 12-tiden fortalte hun at mange av barna så fram til å treffe meg igjen og at læreren til Mami-chan og Sayaka-chan hadde spurt om eg skulle komme på lunsj på skolen den fredagen. Alle mødrene til 2. klassingene var invitert pga alle i 6. klasse var borte på dagstur til kyoto. Vel... Så e jo ikke akkurat mor til noen på den skolen (selvom det e ganske mange av mødrene til andre på skolen som har spurt meg om det, ettersom eg dukker opp på de fleste arrangementene). Men eg ble spesielt invitert. Sumiyoshi elementary school e en offentlig skole, men den skiller seg ut fra andre offentlige skoler. De har nemlig kantine. Eg ble fortalt at på de fleste skoler tar barna med seg matpakke og, maten blir spist på klasserommene, men her har man altså kantine og ungene make måltider som er velbalansert og sunne. Foreldrene får i posten 1 gang i månden hem et skriv hvor det står detaljert hva all maten ungene får servert inneholder. Det står til og med hvor mye hvert måltid inneholder av fett, karbohydrater, proteiner osv. Viktig å ha et balansert kosthold. Noe de aller fleste e veldi opptatt av her i Japan.
Måltidet vi fikk servert besto av en skål med grønnsaks suppe, en kylligbit i sursøt saus, stekt ris, med grønnsaker i, en liten flaske melk og noe sunt fiskesnacks. Alt smakte godt helt til fiskesnacksen. Noe av det mest spesielle snopet eg har sett og ikke akkurat det eg ville valgt først til lørdagskos eller noe annet. (Det e hele fisk oppi den pakken).








Etter lunsj var det rydding, helt ærli så finnes det ikke en eneste vaske dame på hele skolen. Vaskepersonelle e barna selv. Så alle (absolutt alle!) barna har hver sin oppgave.og hver klasse har fått tildelt sitt område og vaske. Alle i kantinen først, og så til de tildelte områdene på resten av skolen. Golvet skal vaskes, doene, trapper... alt som vaskes kan... Det brukes ca en havtime/tre kvarter til dette, og så begynner timene igjen. Alle barna var kjempe flinke og sto på. Ikke en begynte å syte, og mange hadde det ganske arti mens de vasket. Eg ble helt imponert. Det var noe sånt vi skulle hatt i Bergen og! Skolene der ser jo ut som en svinesti, med tyggis og andre ting. Heldivis har vi vaskedamer! Vi e rett og slett bortkjemte!!
Når timen begynte igjen fikk eg lov til å være med. Så eg presenterte meg på engelsk og og Mami-chan og Sayaka-chan fortalte at eg var engelsk læreren dies. Mange av barna kjente meg igjen fra forrige gang eg var på besøk, så det var kjempe arti! De skulle ha mattetime den timen eg var der.
Japanske klasserom og skoler e ganske dekoreterte. Ute på vinduene i gangene hang det masse lykke fisker som barna hadde laget og inne i klasserommene hang der tegninger og bilder fra sportsdagen som hadde vært 3 uker tidligere





Ingen kommentarer: