fredag 28. desember 2007

Julaften!


Pga reisen til Tokyo har det tatt litt tid å oppdatere her.... Men nå er vi tilbake i Osaka og leilighetn til Mie. kom hjem her og da så vi ut som noen pakkesler. Vi utnyttet shoppingmulighetene og kom hjem med masse rart.

Julaften var en noe spesiell dag. Vi hadde pakket opp alle gavene lille julaften for da var vi alene. Mie hadde fått nøklene til leiligheten til Ruth Terese ogIvan, de bor over kirken. Så mens de var i Tokyo innvaderte vi leiligheten deres og begynte å fikse i stand til julemiddag og kos. Jeg startet med middagen som bestod av Pinnekjøtt, raspeballer, kålrabistappe og poteter pluss surkål. Oppgaver ble deligert ut og Kimonoene ble iherdig prøvd. Kimono er Japans nasjonaldrakt slik som vi har bunad. Og Mie, Linn og Melanie har gått til anskaffelse av en drakt hver men ingen kunnskap om hvordan den skal sitte. Så de hadde fikset seg bruksanvisninger og avtale med en dame de kunne gå til får kontroll sjekk. Etter mye rot fant jeg etterhvert ut hvordan sløyfen på denne drakten skulle knytes. Og det ble stormende jubel i stua nå kunne det bli jul.

Når Ruth Terese og Ivan kom hjem var middag og bordet klart og vi satte oss ned får å spiste. Vi var 12 stykk til bords og 3.5kg pinnekjøtt med alt av tilbehør ble borte.
Så bar det ned i Kirken får lysmesse. Vi var nesten like mange norske der som japanske så vi norske sang deilig er jorden på norsk. Da ble det endelig litt julestemning. Var rart at det skulle være 15 grader og sol på julaften og også det at jeg lagde maten. Er vant til å få den servert jeg.......








Etter lysmessen var det klart får film tid og da ble tre nøtter til askepott valget. Må jo ha noe tradisjon også. Alle hadde vi med noe norsk godis eller julekaker. Så dagen ble fullkommen og alle gikk fornøyde til sengs.




Hege

2 kommentarer:

Ann-Kristin sa...

Hei hei! Her kommer det en liten hilsen i fra Norge!
Er på nattevakt, kjeder meg litt, så jeg tenkte jeg skulle sjekke ut denne blogg siden.
Veldig koselig og se bilder og lese om deres opplevelser fra julen.
Her er det stille og rolig. Jeg lader opp til 5.dagfest i morgen,det skal bli koselig å komme seg ut en tur. Ellers venter jeg på at tannlegen slutter med julefri...tannpine er ikke gøy i julen:o)
Jeg benytte anledningen til å ønske alle ett riktig godt nyttår!!

Stor klem fra Ann-Kristin

Anonym sa...

Eg savner innleggene dine eg, Silje-Marie... :( eg reiser til Gran Canaria om ni timer!!! :D Så, KJEMPEGODT nyttår!! Kjempeglad i deg!

Ps; Hei Garseg! ;) Håper du kysser og koser litt m henne for meg og, hehe. Godt nyttår!